Om prosjektet

Hva er prosjektet?

Bedre læring, bedre jurister er et tre-årig prosjekt ved det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen. Prosjektet er støttet av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse(HK dir.) gjennom Program for studentaktiv læring. Prosjektperioden varer fra 2021-2024.

Rollen som fremtidige rettsanvendere krever at dagens jusstudenter blir i stand til å forholde seg til komplekse rettsstatskrav, og til å kunne reflektere kritisk og selvstendig omkring rettsspørsmål i forskjellige arenaer, dominert av digitalisering.

For å lykkes med å utdanne jurister som har evnen til kritisk og selvstendig refleksjon, mener vi at det er nødvendig å gjennomføre et skifte fra passive til studentaktive lærings- og vurderingsformer. Slik legger vi til rette for bedre læring og bedre jurister.

Delprosjektene

Prosjektet er delt inn i tre delprosjekt. I løpet av prosjektets tre år skal alle delprosjektene være igangsatt, testet ut i piloter og etter hvert i flere emner på studiet. Etter endt prosjektperiode forventer vi å kunne implementere prosjektets tre delprosjekt på alle emner på de tre første studieårene på studiet.

Delprosjekt I: Lær å bli en selvstendig, reflektert og kritisk jurist

Studier har vist at læringsopplegg som på en gjennomtenkt måte kombinerer digitale læringsaktiviteter med ikke-digitale læringsaktiviteter (blended learning) er velegnet for å styrke både studentenes engasjement i læringsprosessen og kvaliteten på studentenes læring. Det å ta i bruk blended learning er ikke nyskapende i seg selv, men synliggjør at læringsopplegget i hvert enkelt emne skal bygge på en gjennomtenkt kombinasjon av digitale og ikke-digitale læringsaktiviteter. På den måten mener vi å gi et solid fundament for de mer nyskapende læringsaktivitetene i prosjektet.

Delprosjekt II: Lær gjennom vurdering

Ifølge den overordnede læringsutbyttebeskrivelsen for masterstudiet i rettsvitenskap skal studentene kunne «kommentere og evaluere andre studenters juridiske analyser og selv motta og gjøre bruk av slike kommentarer».6 Det å gi og motta tilbakemeldinger på juridiske analyser blir dermed ikke bare et middel for å styrke studentenes læring, men også et selvstendig mål. Mange studenter opplever imidlertid at kommentarene de får og gir på sine arbeider underveis i et emne ikke i særlig grad bidrar til læring som gir uttelling i den summative vurderingen. Dette fører til at de i liten grad bruker kommentarene de får til videreutvikling og forbedring (Evans, 2013; Jonsson, 2013). Vi ønsker derfor å prøve ut en modell der studentene besvarer samme arbeidsgruppeoppgave to ganger, og hvor de i tillegg leverer et notat der de reflekterer over endringene de har gjort på bakgrunn av mottatte kommentarer. Et slikt refleksjonsnotat er velegnet for å sikre at studentene faktisk gjør seg nytte av tilbakemeldingene (Raaheim 2016), men også fordi refleksjonen i seg selv bidrar til læring.

Delprosjekt III: Lær å lære

Mangelen på kompetanse i, og erfaring med, bruk av studentaktive læringsaktiviteter i undervisningsstaben har vært en viktig faktor som har hindret studieordningen av 2003 i å lykkes til fulle. Samtidig har studentens erfaringer med sensuren ledet til fremveksten av en skjult studieplan i studentgruppen. Derfor har vi satt kompetanseutvikling som et eget delprosjekt.