UiBs Læringskonferanse 2023

Den 25. april 2023 deltok flere representanter fra prosjektledelsen i Bedre læring, bedre jurister på UiBs Læringskonferanse. Konferansen arrangeres av UiBs Program for universitetspedagogikk for femte gang.  Læringskonferansen inneholdt over 40 økter, inkludert to keynote speakers, workshops og papir- og postersesjoner. Bidragene fokuserte på studentenes læring gjennom klasseromsundervisning, felt- eller praksisundervisning og bruk av tilgjengelige og inkluderende undervisningsmetoder og veiledning. Konferansen er et samlepunkt for et fellesskap av pedagoger og undervisere som sammen skal lære om transformative teaching practice.

Keynote: The transformational potential of co-creation

Cathrine Bovill er Professor hos Universitetet i Edinburg, og holdt et innledningsforedrag om «Co-creation of learning and teaching». Det handler om samskaping av læring og undervisninge der studenter og ansatte samarbeider for å utforme læreplaner, noe som skaper et meningsfullt elevengasjement og bygger positive relasjoner mellom universitetspedagoger og studenter. Bovill fremhevet det brede spekteret av co-creation som finner sted på tvers av høyere utdanning internasjonalt og vitenskap som underbygger fordelene med å benytte seg av co-creation. Bovill foreslå blant annet at man i undervisningssammenheng blant annet må være bevisst på at:

• studenter setter pris på å bli behandlet som voksne
  • transparens og ærlighet fra utdanningsinstitusjonen

En arena for diskusjon

Andrea og Julie deltok med posteren «Lær å lære – et introduksjonskurs for jusstudenter». Hensikten var å starte en diskusjon rundt behovet for et introduksjonskurs for studenter som skal begynne på høyere utdanning, og hvordan et slikt kurs kan utformes. Under sesjonen fikk vi verdifulle innsikter fra blant annet representanter fra Det psykologiske fakultet – og fra Institutt for pedagogikk, og en anledning til å reflektere over hva som skiller jussen fra andre fagdisipliner.

Studentaktive forelesninger

Professor Jan-Ove Færstad hadde en parallelldiskusjon om «Studentaktive forelesninger på Masterstudiet i rettsvitenskap». Temaet om studentaktivitet i forelsningene har stor overføringsverdi på tvers av utdanningsinstitusjoner- og fagdispliner. Færstad kom med tall fra undersøkelser gjort hos førsteårsstudentene på Det juridiske fakultet. Ut i fra tallene og erfaringer gav han generelle anbefalinger om gjennomføringen av studentaktive forelesninger. Blant annet fordelen ved bruk av dialogforelesninger, å ha en åpen og god dialog med studentene og å bruke god tid på å lage spørsmål som egner seg for diskusjon.

Vi takker Program for universitetspedagogikk for en innholdsrikt og spennende konferanse!