Læringsfestivalen i Trondheim

Den 8. og 9. mai deltok studentlederne, Andrea og Julie, på Læringsfestivalen i Trondheim i regi av prosjektet Bedre læring, bedre jurister ved Det juridiske fakultetet i Bergen. Læringsfestivalen i Trondheim er den største, årlige, nasjonale konferansen om læring i høyere utdanning. Målsetningene til konferansen er å presentere erfaringer og refleksjoner og å dele kunnskapsbasert undervisningspraksis. Konferansen skal være en arena for inspirasjon, læring og motivasjon, med muligheter for å bli utrustet med kompetanse og ferdigheter til å håndtere samfunnsutviklingens utfordringer. Målgruppen for konferansen er alle som er engasjert i høyere utdanning.    

Konferansen var bygget opp av foredrag og parallellseksjoner med bidrag fra mange ulike utdanningsinstitusjoner og pedagoger. Under parallellseksjonene var det lagt opp til diskusjon og innspill rundt ulike temaer knyttet til læring.  

  

Vårt bidrag 

Andrea og Julie holdt og ledet en rundbordsdiskusjon, hvor vi delte våre erfaringer med utviklingen og gjennomføringen av introduksjonskurset Lær å lære for førsteårsstudentene på fakultetet. 

  

Formålet med Lær å lære-kurset er å gi en introduksjon til jusstudiet for førsteårsstudentene i studentatferd, studentaktive læringsformer og læringsopplegget. Samfunnsutviklingen gjør at det oppstår nye komplekse juridiske problemstillinger. Nåværende og fremtidige jurister må være i stand til å løse problemstillingene som oppstår, og fakultetet må derfor tilrettelegge undervisningen slik at studentene er klare for å angripe spørsmålene som møter dem i arbeidslivet. 

  

Gjennom kurset har studentene blitt oppfordret til å være bevisste i sin egen læring, og være aktive i alle læringsaktivitetene de bruker i sin studiehverdag. Ved å bevisstgjøre studentene på deres studieteknikker og hvordan de forholder seg til de ulike læringsaktivitetene er målet at studentene gjennom studiet utvikler seg til å bli selvstendige, kritiske og reflekterte jurister. 

  

I rundbordsdiskusjonen presenterte vi kurset og tankene bak det, før vi åpnet opp for spørsmål og diskusjon. Tanken er at vi har sett et behov for å gi studentene på fakultetet et introduksjonskurs til læring og studieteknikker. Vi tenker og ønsker at kurset kan ha overføringsverdi til andre studier, og at vi kan lære mye av innspill fra andre utdanningsinstitusjoner rundt introduksjon til studier. Under rundbordsdiskusjonen fikk vi blant annet innspill på kursets plassering og bruk av mentordning i forbindelse med introduksjon til læring.  

  

Utdeling av Utdanningskvalitetsprisen 2023  

Konferansen ble innledet med utdeling av Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning 2023. Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe og Gro Skjora fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse var til stede for å dele ut prisen. Det var en glede å se at GEOV114 Innføring i geobiologi ved Institutt for geovitenskap ved Universitetet i Bergen vant utdanningsprisen! 

  

 

Parallellseksjoner vi deltok på 

En av parallellseksjonene vi deltok på var «Hvordan motivere førsteårsstudenter til selvstudium». Seksjonen ble ledet av ansvarlige for et fellesemne for alle profesjonsutdanninger på det helsevitenskapelige fakultetet ved Universitetet i Tromsø. På emnet hadde de utviklet et kurs for over 700 førsteårsstudenter som omhandler helse- og velferdstjenester, etikk og kommunikasjon og akademisk skriving.  

  

Kurset inneholdt en rekke logistiske utfordringer som pedagogene skulle forsøke å løse. For oss var det svært interessant å se hvordan de hadde bygget opp Modul-siden på Canvas som en måte for aktiv læring for studentene. Det var gjennomgående god struktur i modulene, med mye og oversiktlig informasjon. Under modulene nyttiggjorde de seg av et organisasjonskart for læring, quizer og korte innføringssegmenter om ulike regelverk. Modulen som helhet ble derfor langt mer motiverende og studentaktivt enn de tradisjonelle Canvas-modulene. Kurset var ikke obligatorisk, men skal være et supplement som studentene kan bruke i starten og under studiet.  

  

Videre var vi til stede under seksjonen: «Hvilke egenskaper trenger en «flippa» lærer å inneha for å fremme kvalitet i digitalt læringsmiljø?». Presentasjonen og diskusjonen ble ledet av programansvarlige for fleksisykepleien, hvor de delte tanker de hadde gjort seg og hva de tenker videre.  

  

Funnene de programansvarlige hadde funnet var blant annet at struktur og variasjon er svært viktig for en «flippa» lærer. Likevel fremhevet de at det med variasjon gjerne er krevende for lærere, og at det i starten kan være vanskelig å finne ulike strukturere for digitale læringsaktiviteter. Videre fremhevet de at godt samarbeid og kollegialt samarbeid er viktig. De delte også at studentene er svært opptatte av mellommenneskelige ferdigheter, selv om de faglige egenskapene også er viktige.   

  

Avslutningsvis løftet de frem at det er noen ting som er ekstra viktig å tenke på når man er «flippa» lærer. Man må tørre å stå i overgangen, tørre å gjøre seg sårbar og tørre å gi kart og kompass.  

  

Foredrag – «Vad varje pedagog bör veta – om hjärnan, inlärning och motivation» 

Den andre dagen holdt Anna Tebelius Bodin foredrag om hjernen og læring for alle deltakerne på konferansen. Foredraget hadde fokus på hjernen og hva som faktisk gjør at vi lærer. Hun løftet blant annet frem at det ikke er det samme å konsumere, som å lære, selv om det kjennes ut som man lærer når man konsumerer.  

  

Videre fokuserte hun på at pedagoger skal få andre til å tenke og reflektere, men at hjernen er opptatt av trygghet, og at dette må være på plass, noe pedagoger må tenker over. Når man presenterer noe er det derfor en selv som er presentasjonen og tryggheten, og ikke alle hjelpemidlene man tar i bruk.  

  

Bodin fokuserte også på langtids- og korttidsminne. For at noe skal kunne bli et langtidsminne må vi tenke, noe hun beskrev som manuell tenkning, noe som tar mye energi. Automatisk tenkning krever på den andre siden mindre energi, slik som å se, høre og lese. Avslutningsvis sa hun at man må sørge for at studentene må tenke, sørge for at studentene snakker sammen og kan lære av hverandre – det er da de må reprodusere og tenke, og studenter lytter gjerne til hverandre.  

  

– Læringsfestivalen i Trondheim var en inspirerende arena for tanker og innspill rundt høyere utdanning. Det er gøy å se hva som foregår i høyere utdanning og at det er så mange prosesser i utdanningsinstitusjonene som skjer, og mange motiverte pedagoger. Vi har fått med oss mange interessante foredrag og diskusjoner, som vi tar med oss videre i arbeidet på fakultetet i Bergen! 

 

Categories:

No Responses

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *