Første samling i «Lær å lære»-kurset

I dag holdt professor Jan-Ove Færstad, professor Synne Sæther Mæhle og studentleder Julie Hausland Lundin første forelesning i «Lær å lære»-kurset for førsteårsstudentene.

«Lær å lære» er et introduksjonskurs for alle førsteårsstudentene på Det juridiske fakultetet i Bergen, og blir holdt som tre helkullssamlinger gjennom høstsemesteret. Samlingene tar for seg temaene:

• Overgangen fra videregående til høyere utdanning
  • Problembasert læring
  • Klarspråk og tilbakemelding på oppgaveinnleveringer

Formålet med «Lær å lære»-kurset er å gi førsteårsstudentene en introduksjon til studentatferd, studentaktive læringsformer og læringsaktivitetene de møter på Det juridiske fakultet i Bergen. Kurset er et frittstående kurs som skal bidra til å forberede studentene til hvordan de kan legge opp sin egen studiehverdag på en måte som gjør at man fremmer læring på best mulig måte. Gjennom kurset vil studentene bli oppfordret til å være bevisste i sin egen læringsprosess og å opptre aktivt i de læringsformene de bruker i sin egen studiehverdag. Vårt mål er ikke å presentere noen fasit på hva en god student gjør, men heller å vise mangfoldet av ulike studieaktiviteter. På den måten kan studentene aktivt velge de studieaktivitetene som gjør at de opplever mestring og en god studiehverdag.

Ved å bevisstgjøre studentene på deres studieteknikker og hvordan de forholder seg til ulike læringsaktiviteter, er målet at studentene gjennom studiet utvikler seg til å bli selvstendige, kritiske og reflekterte jurister.

Gjennom kurset i dag snakket vi blant annet om juridisk metode, aktiv og passiv læring, kritisk tenkning, Bergensmodellen, læringsaktiviteter og læringsteknikker.

Studentene hadde mulighet til å stille spørsmål gjennom Mentimeter under hele delen av kurset, hvor noen spørsmål ble besvart underveis, mens andre blir besvart og lagt ut til studentene i etterkant av kurset.

Det deltok 345 studenter på kurset i dag!

Velkommen til de nye studentene!