I juni 2022 startet vi, Andrea Sofie Grytten og Julie Hausland Lundin som studentledere i Bedre læring, bedre jurister. Da vi tiltrådte i stillingene, hadde prosjektet pågått i ett år, og Rahman hadde vært studentleder. Hovedformålene med stillingene var å få inn studenter til å bidra med studentperspektiver, med fokus på studentaktivitet i undervisningen.
Prosjektet ønsket å skape en kultur for studentaktiv læring. Målet er å lykkes med å utdanne jurister som har evnen til kritisk og selvstendig juridisk refleksjon, og prosjektet mente det var nødvendig å gjennomføre et skrifte fra passive til studentaktive lærings- og vurderingsformer. Prosjektet har vært delt inn i tre delprosjekter:
- Lær å bli en selvstendig, reflektert og kritisk jurist – studentaktive læringsformer basert på blended learning
- Lær gjennom vurdering – komparativ, autentisk og formativ vurdering
- Lær å lære – kompetanseutvikling rettet mot studenter, undervisere og sensorer
De to hovedprosjektene Andrea og Julie startet med var Lær å lære og forslag til studentaktivitet i storgruppeundervisningen. Underveis i prosjektet har vi som studentledere vært inkludert i mange prosjekter, hvor hovedrollen alltid har vært å bidra med studentperspektiver og være et bindeledd mellom studentene og fakultetet.
I denne artikkelen ser vi tilbake på det siste halvannet året, og skriver litt om noen av de ulike prosjektene vi har vært involvert i, og hvordan vi har arbeidet. Stillingene våre som studentledere er ferdige i desember 2023, men man skal ikke se bort i fra at vi involverer oss i noen av de videre prosjektene på fakultetet.
Lær å lære
Lær å lære-kurset har som formål å gi førsteårsstudentene på det juridiske fakultetet i Bergen en introduksjon til jusstudiet gjennom å utforske temaene studentatferd, studentaktive læringsformer og læringsopplegget på jussen. Vårt arbeid med Lær å lære-kurset startet sommeren 2022. Oppgaven var på dette tidspunktet å revidere kurset som hadde gått høsten 2021, og tilpasse det etter studentenes tilbakemeldinger. Vi bestemte oss tidlig for å ha en tredeling av kurset hvor første forelesning handlet om «Overgangen fra videregående til universitetet», den andre forelesningen handlet om «Problembasert læring» og den tredje handlet om «Språk og kommentering».
Et mål for kurset var å sikre en helhet i det undervisningsopplegget som førsteårsstudentene skal gjennomføre. Et middel for å nå dette målet var å inkludere arbeidsgruppelederne i hvordan introduksjonskurset skulle fungere. Vi sikret dette gjennom å informere arbeidsgruppelederne om at et slikt kurs ville bli avholdt på opplæringskurset for arbeidsgruppelederne og ved å holde de oppdatert på når forelesningene skulle avholdes og hvilke tema de skulle ta for seg. På denne måten kunne arbeidsgruppelederne oppfordre studentene til å møte opp i forelesningene.
Etter hele kursrekken var gjennomført, gjennomførte vi et referansegruppemøte med et utvalg av førsteårsstudentene. Her fikk vi blant annet tilbakemeldinger om at kurset opplevdes som noe «svevende» og lite konkret. I de forelesningene hvor de hadde fått mer konkrete tips, som for eksempel i forelesningen om kommentering.
Over sommeren 2023 reviderte vi derfor undervisningsopplegget etter studentenes tilbakemeldinger. Dette innebar blant annet et forslag om å bruke første arbeidsgruppeoppgave som et utgangspunkt for en gjennomgang i oppgaveløsning og oppgaveteknikk. I tillegg tilføyde vi klarspråk som tema i den tredje forelesningen, for å sikre at studentene får et bevisst forhold til eget språk fra start.
Læringsaktiviteter i storgruppeundervisningen
Undervisningsopplegget ved det juridiske fakultetet i Bergen er bygget opp rundt den studentaktive læringsmodellen, Bergensmodellen. Bergensmodellen handler om at studentene selv arbeider selvstendig rundt oppgaver og pensum, for så å diskutere problemstillinger i storgruppe- og arbeidsgruppeundervisning. Etter evaluering og erfaringsutveksling fra studenter og undervisere ble det sett et behov for å gjøre endringer i storgruppeundervisningen. Arbeidsgruppeundervisningen fikk svært gode tilbakemeldinger, noe vi også tror er mulig for storgruppeundervisningen, som ikke fikk like gode tilbakemeldinger som arbeidsgruppeordningen.
Storgruppeundervisningen har stort potensiale for læringen, fordi 30 studenter er samlet med en vitenskapelig ansatt, og har mulighet til å diskutere og stille spørsmål i undervisningen. Tilbakemeldinger viste at storgruppeundervisningen ofte ikke ble gjennomført i henhold til formålet, og ble mer en mini-forelesning. I prosjektet bedre læring, bedre jurister ønsket vi å inspirere til endringer og komme med konkret, gjennomførbare forslag. Studentlederne ble en viktig del av denne oppgaven, fordi det var ønskelig med et studentperspektiv.
Vi som studentledere startet med å snakke med flesteparten av underviserne som har storgruppeundervisning, i tillegg til å se på evalueringsrapporter og snakke med studenter på fakultetet. Ut fra samtaler, evaluering og innblikk i de ulike fagene, utformet vi konkrete forslag til hvordan storgruppeundervisningen kan bli mer studentaktiv. Forslagene ble lagt frem på et studiekvalitetsseminar i oktober 2022 med emneansvarlige og undervisere i stede. Erfaringene er at forslagene ble tatt imot positivt, og at det ledet til diskusjon rundt hvordan man kan legge opp undervisningen på en måte som involverer studentene. Noen av forslagene vi kom med var:
- Gjennomføre prosedyreaktiviteter hvor studentene får tildelt ulike roller og forbereder seg
- Å snakke sammen på tvers av fagene for å skape sammenheng i fagene og undervisningen, og ha erfaringsutveksling
- At studentene selv utformer diskusjonsspørsmål i forkant av storgruppeundervisningen, som kan være utgangspunkt for undervisningen
- At det ikke gis for store og mange oppgaver til undervisningen, slik at man ikke rekker diskusjon i gruppesamlingen
- At underviserne har likheter mellom storgruppegjennomføringen, slik at det blant annet ikke blir store forskjeller i hvilket materiale studentene får fra underviseren
Referansegruppemøter i forbindelse med lær å lære, storgruppeundervisning og sensur
For å få innspill til vårt arbeid fra flest mulig studenter gjennomførte vi referansegruppemøter i forbindelse med lær å lære, storgruppeundervisning og sensur. I forkant av referansegruppemøtene hadde vi sendt ut spørsmål vi hadde bedt studentene diskutere seg imellom, før referansepersonen møtte. Vår erfaring var at studentene lett åpnet seg for oss, fordi vi er studenter, og derfor følte det var lett å dele sine tanker. Referansegruppemøtene ble svært viktige for studentperspektivene i det videre arbeidet som studentledere.
Skriving av vedtak – komparativ vurdering
Gjennom vårsemesteret 2023 bidro vi også med arbeidet med autentiske oppgaver og komparativ vurdering i forvaltningsrettsemnet på andre studieår. Gjennom et helhetlig læringsdesign skulle studentene bli introdusert til formkravene som stilles til vedtak, skrive et vedtak selv ut fra autentisk materiale og deretter sammenligne og diskutere flere realistiske. En del av vår oppgave i dette prosjektet var å bidra med å utforme de «realistiske» vedtakene som studentene skulle sammenligne og diskutere med hverandre. Her kunne vi bistå med flere ulike «feller» som det er lett å falle i som andreårsstudent, og gi innspill på hvordan vi trodde at studentene kom til å vurdere de ulike vedtakene mot hverandre.
Siden denne delen av prosjektet ble gjennomført for første gang var det viktig for oss å presisere at studentene måtte få tilstrekkelig god informasjon og innføring om hvordan opplegget fungerte. Dette ble sikret gjennom en introduksjonsforelesning og gjennom en oversiktlig beskrivelse av rekkefølgen på læringsdesignet. I tillegg var det viktig at arbeidsgruppelederne ble gjort oppmerksom på formålet bak deres del av kursrekken, og at studentenes skriving av vedtak bare var et steg i en større læringsprosess.
Samarbeid/møter med CELL Oslo
Gjennom tiden som studentledere har vi hatt et tett samarbeid med CELL Oslo. Gjennom møter både i Oslo og i Bergen, og på ulike konferanser, har vi hatt erfaringsutvekslinger, og sendt hverandre nyttig informasjon om pågående prosjekter. Vi har hatt god kontakt med både leder og pedagogen i CELL Oslo, noe som har vært svært nyttig.
Undervisningskonferanse i Bergen (studentsenteret)
Under undervisningskonferansen i Bergen i april 2023 deltok studentlederne med en poster (stor plakat) om Lær å lære, hvor vi holdt en poster-presentasjon. Undervisningskonferansen hadde undervisere som deltakere fra hele Universitetet i Bergen, og hadde temaet: Transformative Learning and Teaching. Det var svært spennende å dele erfaringer fra vår jobb med prosjektet lær å lære, men også å snakke med andre undervisere og delta i diskusjoner.
Læringskonferansen i Trondheim + skriving av artikkel (publisert)
I starten av mai 2023 deltok studentlederne på læringskonferansen i Trondheim, som er den største, årlige, nasjonale konferansen om læring i høyere utdanning. Målsetningene til konferansen er å presentere erfaringer og refleksjoner og å dele kunnskapsbasert undervisningspraksis. Konferansen skal være en arena for inspirasjon, læring og motivasjon, med muligheter for å bli utrustet med kompetanse og ferdigheter til å håndtere samfunnsutviklingens utfordringer. Målgruppen for konferansen er alle som er engasjert i høyere utdanning.
Konferansen var bygget opp av foredrag og parallellseksjoner med bidrag fra mange ulike utdanningsinstitusjoner og pedagoger. Under parallellseksjonene var det lagt opp til diskusjon og innspill rundt ulike temaer knyttet til læring.
Vi studentledere sendte inn en søknad om å bidra med erfaringsutveksling under festivalen, og ble godkjent. Under festivalen holdt vi en rundbordsdiskusjon, hvor vi delte våre erfaringer med utviklingen og gjennomføringen av introduksjonskurset Lær å lære for førsteårsstudentene på fakultetet, før vi åpnet opp for spørsmål og diskusjon. Det var svært givende å få dele erfaringer, i tillegg til å få innspill, både på eget prosjekt, men også gjennom å høre på andre sine innlegg på konferansen.
I forbindelse med festivalen skrev vi studentledere også en artikkel om kurset Lær å lære, som ble publisert i: Læring om læring, Vol. 10 No. 1 (2023): https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/article/view/5086.
Fagdidaktisk konferanse i Bergen (i regi av Bedre læring, bedre jurister)
Den 28. og 29. september arrangerte Bedre læring, bedre jurister fagdidaktisk konferanse ved Universitetet i Bergen. Under konferansen deltok tilreisende fra mange ulike utdanningsinstitusjoner i Norden, som utdanner både jurister og ikke-jurister.
Vi som studentledere holdt foredrag med temaet «studenten som underviser». Her var fokuset særlig på arbeidsgruppelederordningen i Bergen, og deling av egne erfaringer i rollen som arbeidsgruppeleder. Det ble gitt en liten forklaring på hvordan ordningen fungerer, hvem som blir ansatt i rollen, og egne erfaringer. Noe av det mest positive med arbeidsgruppelederordningen er at studenter følger andre studenter gjennom et helt år, både faglig og sosialt, at dette er den læringsaktiviteten studentene er mest fornøyde med, og at man som arbeidsgruppeleder gis tillitt og lærer mye fag og lederegenskaper. Det var veldig spennende å høre mange perspektiver fra ulike utdanningsinstitusjoner gjennom konferansedagene.
LAB frokost – studenter som underviser
Den 23.februar 2023 ble prosjektet invitert til å holde en presentasjon om temaet «Medstudenter som undervisere». Under denne presentasjonen delte vi erfaringer fra rollen som arbeidsgruppeleder, tilbakemeldinger fra studentene, utfordringer med ordningen og hvordan fakultetet går frem for å rekruttere kvalifiserte studenter til rollen som arbeidsgruppeledere. I tillegg ble det delt erfaringer fra hvordan vår rolle som studentledere blir brukt i studiekvalitetsprosjektet Bedre læring, bedre jurister. Etter presentasjonen fikk vi mange engasjerte spørsmål fra salen, og gode diskusjoner om studentens rolle i undervisningen.
Evalueringsvideo til læringslabben
Læringslabben ved UiB gjennomførte i desember 2023 samling med alle som hadde fått støtte gjennom Program for studentaktiv læring i 2020, slik at vi kunne dele resultater og erfaringer med hverandre og andre interesserte ved UiB. Vi studentledere spilte inn en video til konferansen, som ble en del av prosjektet Bedre læring, bedre jurister sitt bidrag under konferansen. I videoen snakket vi om rollen som studentledere, hvilke prosjekter vi har vært en del av, og hvor fint det har vært å kunne jobbe som et bindeledd mellom fakultetet og studentene.
Bindeledd mellom fakultetet og studentene
Generelt har arbeidet vårt som vist handlet om å være et bindeledd mellom fakultetet og studentene. Det har opplevdes svært verdifullt å kunne ta del i fakultetets arbeid med studentaktivitet, og komme med innspill fra et studentperspektiv. Gjennom arbeidet har det også vært nyttig å være bindeledd mellom arbeidsgruppelederne og fakultetsledelsen, særlig med tanke på den første gjennomføringen av det nye emnet «Rettsstaten», hvor det var noen oppstartsproblemer. Det har opplevdes som nødvendig med en kanal hvor studenter kan ha en «direkte» kanal til fakultetet, og også få innsyn i hvordan jobben blir gjort.
Som vist har det ikke vært strenge og klare rammer i arbeidsoppgavene til oss som studentledere, og prosjektene har både dukket opp underveis, og vi har laget egne prosjekter. Det har vært spennende å kunne ha en slik fleksibilitet, slik at vi for eksempel kunne gjennomføre engelskkurset for andreårsstudentene og se hva vi opplevde var nødvendig.
En viktig del av rollen som studentledere har vært at vi har blitt gitt tillit. Dette har gjort at det har vært større rom for, og lettere å tørre å starte nye prosjekter og ta plass i prosjektene som har blitt gjennomført. Nå ser det ut som at vi får følge opp flere av de oppstartede prosjektene, og vi håper flere av prosjektene og løsningene blir værende på fakultetet fremover. Vi gleder oss til fortsettelsen!
No Responses