Labfrokost: Medstudenter som undervisere

Den 23. februar 2023 deltok studentleder Andrea Grytten, Professor Jan-Ove Færstad og Seniorrådgiver Nina Østensen på UIBs Læringslab sin LABfrokost om medstudenter som undervisere. Frokosten tema var å dele erfaringer om hva som er god bruk av studenter som undervisningsassistenter, og hvordan studenter kan bidra til læring. Arrangementet var åpent for undervisere fra hele UIB, og de fikk dermed anledning til å spre budskapet om vår systematiske bruk av arbeidsgruppeledere i undervisningssammenheng. Foredraget startet med et innlegg fra Idun Grimstad Skjærseth fra Det medisinske fakultet. Idun er medisinstudent, men har for tiden et års forskningspermisjon for å undersøke hva studenter lærer av å undervise andre. Innlegget var svært lærerikt og tok opp poenger som også hadde relevans til hvordan Det juridiske fakultet bruker studenter som undervisere.

Deretter fikk Andrea, Jan-Ove og Nina anledning til å dele med deltakerne hvordan vi på Det juridiske fakultet bruker studenter som undervisere. Her var temaet særlig knyttet til bruken av arbeidsgruppeledere i undervisningen. Innlegget tok blant annet opp hvilken rolle arbeidsgruppelederne har som bindeledd mellom fakultetet og studentmassen på første og andre studieår, og hvordan fakultetet arbeider systematisk med faglig forankring, organisering og oppfølgning. Etter innlegget fikk salen anledning til å stille spørsmål til hvordan opplegget fungerer i praksis.

Erfaringene i etterkant var at både Læringslabben og alle deltakerne fikk en verdifull innsikt i hvordan man kan legge opp undervisningsopplegget slik man kan nyttiggjøre seg studentene i undervisningssammenheng. Slutningen var at det oppleves som en vinn-vinn-vinn-situasjon, hvor både studentene opplever det som et trygt læringsmiljø, arbeidsgruppelederne får en dypere forståelse for faget og at fakultetet på denne måten kan bidra til god læring for flere ledd. Vi håper derfor at frokosten kan starte dialog med andre fakulteter om hvordan dette kan tilpasses deres undervisningsopplegg og at de ble inspirert til handling.

Categories:

No Responses